یاد داشتهای یک کرم کتاب

یاد داشتهای یک کرم کتاب

من همونی هستم که دنبالش نمیگردی
یاد داشتهای یک کرم کتاب

یاد داشتهای یک کرم کتاب

من همونی هستم که دنبالش نمیگردی

دشمن تراشی

هاشمی رفسنجانی: «این روش ناصحیحی بود که برای جذب نیروهای انقلابی، برای کشورمان دشمن درست می کردیم. یعنی کشورهایی که می توانستند بی تفاوت باشند ، آنها را رو به روی خود و در حال عداوت با خود قراردادیم. یا حداقل کاری برای جذب آنان نمی کردیم."
(سیری در جنگ ایران وعراق-5 مرکز مطالعات و تحقیات جنگ صفحه 124)

مرحوم رفسنجانی و لانه جاسوسی

در حدود 14 سال پیش مرحوم رفسنجانی سخنرانی درباره مسائل مختلف انقلاب کردند و از جمله به تسخیر سفارت آمریکا در آبان 58 هم پرداختند. بیان چنین سخنانی از سیاستمدار پراگماتیستی چون رفسنجانی بعید نیست. حال که سالها از فوت او می گذرد بد نیست که بازهم نگاهی به نظرات او بیندازیم:

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی در همایش ملی 30 سال انقلاب اسلامی، دستاوردها، آسیب‌ها و فرصت‌ها که در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، با بیان اینکه در دوران دفاع مقدس توانستیم استقلال نظامی خود را تثبیت کنیم گفت: در آن دوران به صنایع نظامی بها دادیم و همه این صنایع آن موقع پایه‌گذاری شد و کار ساخت موشک‌ها نیز در اواخر دوره دفاع مقدس به نتیجه رسیده بود.

وی با اشاره به رفع وابستگی‌ از بسیاری نیازمندی‌های کشور تصریح کرد: مهمترین مشکلی که داشتیم بحث تحصیل، دانش و دانشگاه بود و آن موقع 100 هزار تا 150هزار دانشجو داشتیم؛ در شرایطی که فقط چند دانشگاه خوب و موفق در کشور وجود داشت.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه بعد از انقلاب تعدادی از اساتید از کشور رفته یا بازنشسته شده و یا به اشتباه تصفیه شدند، اظهار داشت: یکی از کارهایی که آن موقع انجام شد، تصفیه اساتید بود که برخی از آنها نباید اتفاق می‌افتاد.
هاشمی رفسنجانی در خصوص انقلاب فرهنگی ادامه داد: ما در شورای فرهنگی حقیقتاً این تصمیم را نگرفته بودیم، بلکه تعدادی از دانشجویان عصبانی شدند و دانشگاه‌ها را دو سال تعطیل کردند.
وی با بیان اینکه همه کارهای انقلاب در دست ما نبود تصریح کرد: حتی از موضوع تسخیر لانه جاسوسی، من و آقای خامنه‌ای خبر نداشتیم بلکه آن زمان در مکه بودیم و ساعت 12 شب خبری از رادیو شنیدیم که لانه جاسوسی را گرفته‌اند و بازرگان استعفا کرده است، لذا اتفاقاتی افتاد که الان می‌شود انتقاد کرد که فلان کار نباید انجام می‌شد.
هاشمی افزود: البته آن موقع کشور حالت منضبطی نداشت و دولت دائم مستقر نبود.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با اشاره به اینکه یکی از مشکلات واقعی پس از انقلاب مسئله تحصیلات عالیه بود و بسیاری از خانواده‌ها از اینکه فرزندانشان در دانشگاه درس بخوانند مایوس بودند، افزود: بدین ترتیب نهضت عظیمی برای توسعه دانشگاهها شکل گرفت که سهم بسیاری را دانشگاه دولتی و سهم زیادی را نیز دانشگاه آزاد داشت و امروز 3 میلیون و اندی دانشجو و یک و نیم برابر این تعداد نیز فارغ‌التحصیل در کشور وجود دارد که این حرکت بسیار بزرگی است.
وی با اشاره به اینکه کشورمان پس از جنگ تحمیلی یک میلیارد دلار موجودی داشت و این در حالی بود که 12 میلیارد دلار بدهی خارجی داشتیم، افزود: دوران بسیار سختی بود اما با سیاستی که اتخاذ شد توانستیم بسیاری از ویرانی‌های کشور که در جنگ تحمیلی بوجود آمده بود را بازسازی کنیم و حتی حرکت‌های بسیار بزرگی انجام دادیم که خیلی از وابستگی‌ها را رفع کرد.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آسیب‌های انقلاب اسلامی، اظهار داشت: اگر جمهوری به مجلس فرمایشی تبدیل شود و کسانی به خود حق دهند در انتخابات دخالت کرده و آرای مردم را مخدوش کنند این یک آسیب برای انقلاب اسلامی است.
هاشمی رفسنجانی افزود: اگر شرایطی بوجود بیاوریم که مردم مایل نباشند در انتخابات شرکت کنند، یک آسیب بسیار جدی و خطرناک برای انقلاب است و اگر بنا باشد مردم و بخصوص آگاهان فکر کنند که به آنها تحمیل می‌شود و بدین جهت در انتخابات شرکت نکنند آسیب بزرگی برای انقلاب رقم خورده است.
وی تصریح کرد: ما با 99 درصد حضور مردم کارمان را شروع کردیم و با حضور وسیع مردم انقلاب را پیروز کردیم و بحران‌ها و جنگ را به نفع خودمان خاتمه دادیم.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ممکن است کسانی هم با حسن نیت بخواهند برخی کارها را انجام دهند، تصریح کرد: اما جلوگیری از حضور مردم اشتباه بزرگی است، چرا که اگر مردم نباشند حکومت اسلامی دوام پیدا نمی‌کند و منظور از مردم نیز همه مردم است نه یک قشر خاص البته استثنائاتی هم وجود دارد.
هاشمی رفسنجانی افزود: اگر در موضوع استقلال اقتصادی نیز مجدد وابسته شویم این نیز یک آسیب برای انقلاب است، یک وقت به جایی رسیده بودیم که وارداتمان بسیار کم بود و غذای مصرفی و حتی کالاهای واسطه را نیز خودمان درست می‌کردیم اما اگر بجایی برسیم که اکثریت نیازهایمان را وارد کنیم یک آسیب را مرتکب شده‌ایم و متاسفانه امروز این خطر را می‌بینیم.
وی تاکید کرد: آخرین پالایشگاهی که در بندر عباس ساختم، می‌خواستیم نیمی از ظرفیت آن را برای صدور بنزین و گازوئیل بکار بگیریم اما الان چهل درصد نیاز کشور به بنزین و گازوئیل را وارد می‌کنیم و وابستگی از این بدتر نمی‌شود.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بی‌تفاوت شدن مردم و بخصوص قشر آگاه و تحصیل کرده را اساسی‌ترین آسیب انقلاب ذکر کرد و گفت: استقلال سیاسی کافی نیست چرا که کشورهایی مانند کره شمالی هستند که مرزهای خودشان را بسته‌اند تا هیچ‌کس وارد و خارج نشود و استقلال سیاسی دارند اما ایران نمی‌تواند آنگونه باشد چرا که ما می‌توانیم به بزرگترین ابرقدرتها تنه بزنیم.
هاشمی رفسنجانی تاکید کرد: امروز در ایران باید زندگی مردم آزاد و مرفه باشد و از همه یا اکثر انرژی‌های کشورمان استفاده شود.
وی یکی دیگر از آسیب‌های انقلاب را فاصله گرفتن از اسلام دانست و گفت: اگر پیام اسلام نبود مبارزه با شاه شکل نمی‌گرفت و هیچ وقت آن نظاهرات و حضور مردم که شاه و آمریکا را ترساند، اتفاق نمی‌افتاد.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: حزب توده قوی‌ترین حزب ایران در زمان رژیم پهلوی با آن تشکیلات آهنین و نفوذ ناپذیر و نیروهای تربیت شده سیاسی نتوانست جامعه را جذب کند اما امام با شعار اسلام مردم را جذب کرد و فضای اسلامی ملت ایران را به خیابانها کشاند اما اگر روزی مردم احساس کنند که انقلاب با دین فاصله گرفته است آسیب بزرگی برای انقلاب شکل گرفته است.
هاشمی رفسنجانی فرصت‌های موجود برای کشور را بسیار زیاد دانست و با بیان اینکه جامعه ایران از نظر علمی بسیار نیرومند‌تر از طول تاریخ است گفت: از لحاظ منابع ارزی نیز با وجود اینکه قیمت نفت به زیر 50 دلار سقوط کرده است اما باز هم از همیشه دوران بهتر هستیم.
وی قدرت صادرات خدمات فنی و مهندسی در ایران را بسیار بالا توصیف کرد و گفت: اگر روابط خارجی درستی لااقل با همین کشورهای جهان سوم داشته باشیم، می‌توانیم در این کشورها خدمات فنی و مهندسی انجام داده و با کشورهای صنعتی رقابت کنیم و اگر مدیریت دیپلماتیک خارجیمان درست باشد و تعامل منطقی و نه تسلیم شدن داشته باشیم، تحصیلکرده‌های ما قدرت بالا و قابل رقابتی با شرکت‌های بزرگ دنیا دارند.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با بیان اینکه از نظر گاز دومین دارنده ذخایر گازی جهان هستیم، خاطرنشان کرد: اما متاسفانه در این بخش درست عمل نمی‌شود چرا که گاز حربه‌ بزرگی است و ما می‌توانیم در این زمینه در بازار جهانی وارد شویم که هم حفاظ امنیتی است و هم قدرت سیاسی است.
هاشمی رفسنجانی با اشاره به آغاز پروژه پارس جنوبی پس از جنگ تحمیلی گفت: 30 فاز را برای اینکار شناسایی کردیم و 15 تا 16 فاز را نیز به مناقصه گذاشتیم اما بعد از آن روند کند شد و کشور یک وجبی قطر همه فازهای سه‌گانه خود را عملیاتی کرد اما ما آهسته به پیش می‌رویم.
وی همچنین با اشاره به موقعیت مطلوب جغرافیایی کشورمان گفت: بهترین مسیر برای لوله‌های صادرات گاز مسیر ایران است و بهترین منطقه برای فیبر نوری نیز ایران است.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه نزدیکترین راه بین شرق، غرب، شمال و جنوب فضای ایران است، تصریح کرد: اگر از فضای کشور درست استفاده کنیم چند طبقه هواپیما از بالای ایران رد می‌شوند و از آنها دلار می‌ریزد، اما الان وضعیت به گونه‌‌ای است که هر هواپیمایی که می‌خواهد رد شود، راه خود را کج می‌کند.
هاشمی رفسنجانی همچنین به بحث تشخیص مصلحت نظام اشاره کرد و افزود: یکی از دستاوردهای انقلاب تشکیل این مجمع بود تا بن بست فکری در مسائل دینی بوجود نیاید چرا که در هر موردی که بن‌بستی پیش بیاید با تشکیل این مجمع این بن‌بست برطرف می‌شود.
وی در پایان با بیان اینکه یکی از اشکالات موجود نبودن یک برنامه دراز مدت بود گفت: این مشکل با نوشتن سند چشم‌انداز20 ساله و اصل 44 برطرف شد و اگر کارها درست به مردم واگذار شود و استعداد بخش خصوصی و علما بکار گرفته شود، همه ابزارها برای ساختن یک ایران متمدن پیشرفته و مسلمان پیرو اهل بیت و مکتب شیعه در اختیارمان قرار دارد.

منبع خبرگذاری فارس:
https://www.farsnews.ir/news/8709021647/%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9%86-%D9%85%D9%8A%E2%80%8C%D8%B4%D9%88%D8%AF-%D8%A7%D8%B2-%D8%AA%D8%B3%D8%AE%D9%8A%D8%B1-%D9%84%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%AC%D8%A7%D8%B3%D9%88%D8%B3%D9%8A-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D9%82%D8%A7%D8%AF-%D9%83%D8%B1%D8%AF

سیاست در ورزش

در تمام کشورهای پیش رفته سعی می کنند حتی الامکان از درگیری نظامی جلوگیری کنند به جایش به سراغ گزینه های کم هزینه تر و کم خطر تر بروند. آمریکا چندین سال است که روسیه را به خاطر مشکلات به وجود آمده در اوکراین تحریم کرده است. اگر مقامات ایران قدرت نظامی آمریکا را داشتند و به جای مقامات سیاسی آمریکا بودند بلافاصله پس از بحران کریمه به دریای سیاه لشکرکشی می کردند، چرا که بر خلاف دیگر کشورها، مقامات ما راه حل نظامی را اولین و بهترین گزینه می دانند و در جایی به سراغ دیگر گزینه های می روند که توان نظامی کافی برای رسیدن به اهداف سیاسی خود نداشته باشند.
میدانهای ورزشی از جمله فرصتهایی هستند که دولتهای رقیب یا متخاصم می توانند به خوبی از خجالت یکدیگر به در آیند. زمانی که برای اولین بار به استالین گفته شد که اجازه ورود ورزشکاران شوروی سابق را به مسابقات المپیک را می دهد یا نه از این ایده استقبال کرد چرا که اعتقاد داشت که یک نظام کمونیستی باید در همه ی ابعاد زندگی پوزه نظام سرمایه داری را به خاک بمالد. دانشمندان شوروی سعی زیادی کردند تا با ایجاد روشهای جدید تغذیه، تمرینهای ورزشی و ... و حتی ابداع انواع دوپینگ، ورزشکاران شوروی سابق و دیگر کشورهای بلوک شرق را در مکانهای بالای مسابقات ورزشی جای دهند.
در مسابقات المپیک مونیخ سال 1972 تیم های ملی شوروی سابق و آمریکا در مسابقه ی فینال بسکتبال روبروی همدیگر قرار گرفتند. آمریکایی ها تا 3 ثانیه قبل از پایان مسابقه عقب بودند. در این زمان دو پنالتی به نفع آمریکایی ها گرفته شد و آمریکایی ها با اختلاف یک امتیاز بازی را بردند. با پایان رسیدن وقت بازی تیم شوروی سابق به داور اعتراض کرد و آنقدر بر ادعای خود پافشاری کرد که داور 3 ثانیه ی دیگر به وقت بازی اضافه کرد. همین 3 ثانیه سبب شد تا شوروی سابق با یک پرتاب دو امتیازی دیگر مسابقه را از رقیب خود ببرند. مسابقه ی بسکتبال فرصتی شد برای در هم کوبیدن رقیبی که اگر قرار بود با بمب هسته ای به سراغش بروند دیگر نه از تاک نشانی می ماند و نه از تاک نشان.
این گونه اتفاقات ورزشی در تاریخ ورزش کم نبوده اند. گل معروف، و البته خطای، مارادونا که سبب حذف تیم ملی انگلیس از مسابقات جام جهانی مکزیک در سال 1986 شد از طرف مردم عامی آرژانتین به چشم انتقام شکست این کشور در جنگ مالویناس از  انگلیسها در سال 1982 دیده می شد. مسابقات حساس و پر از تنش بابی فیشر و بوریس اسپاسکی جایی بود که طرفین جنگ سرد حسابهای خود را نه در صحنه ی جنگ بلکه بر روی صفحه ی شطرنج تسویه می کردند. در مسابقات المپیک 1936 برلین یک دونده ی سیاه پوست به نام جسی اونز، از آمریکا، تمامی تئوری برتری نژادی هیتلر رادرباره  برتری نژاد آریایی به سخره گرفت و هیتلر را تا حد جنون عصبانی کرد.
حال شما مقایسه کنید رفتار دیگران را با رفتار دستگاه سیاسی ما که جز گرفتاری و بایکوت برای رشته های ورزشی و ورزشکاران ما پیامدی نداشته اند. البته عقیده ی من این نیست که اگر اعتراضی داشتیم نباید آن را اعلام کنیم. در سال 1956 کشورهای لبنان، عراق، مصر و چند کشور عربی دیگر مسابقات المپیک ملبورن را به دلیل اعتراض به حمله مشترک اسرائیل، فرانسه و انگلیس به مصر بایکوت کردند. در سال 1982 کارتر در اعتراض به حمله شوروی سابق به افغانستان مسابقات المپیک مسکو را بایکوت کرد. ایران هم به همان دلیل ورزشکارانش را به مسابقات المپیک مسکو اعزام نکرد. این گونه اعتراضات تا به حال مرسوم بوده است اما مسئولیت آن را دستگاه های سیاسی کشورها بر گردن می گرفتند نه اینکه به ورزشکار بگویند اگر در جدول به یک ورزشکار اسرائیلی خوردی باید خود را به دل درد و سردرد بزنی تا مسابقه ندهی و مثل ترسو ها از مبارزه با حریف اسرائیلی خود کناره گیری کنی، و بعد هم کنار بکشند تا فدراسیونها و کمیته ی جهانی المپیک آن ورزشکار یا آن ورزش را کلا محروم کنند.
حق این است که دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی قبل از هر اعزامی که قرار است ورزشکاران اسرائیل، یا هر کشور دیگری که مورد اعتراض ایران است، در نامه ای رسمی به کمیته جهانی المپیک یا فدراسیون جهانی مربوطه اعلام کند که ایران در اعتراض به فلان موضوع از اعزام ورزشکارانش به آن رویداد ورزشی معذور است. خلاصه اینکه در حال حاضر مثل هر کشور جهان  سومی دیگری در خاورمیانه همه چیزمان به همه چیزمان می آید.

فیلم زیر را هم  ببینید که بسی جالب است




خلاصه دستور زبان فارسی

https://s18.picofile.com/file/8440315750/med.jpg

سال سوم رهنمایی نظام قدیم ( منظورم این نظام قدیم نیست بلکه آن نظام قدیم قبل از این نظام قدیم است) سال پر اضطراب دانش آموزان بود چرا که امتحانات سراسری بود. کتابها هم با سالهای قبل اندکی تفاوت داشتند. از جمله کتاب فارسی سوم راهنمایی که در انتهای کتاب یک فصل ضمیمه داشت که خلاصه دستور زبان بود که تا آن سال دانش آموزان باید می آموختند. این خلاصه را تقدیم می کنم به دوستداران زبان فارسی با این توضیح که در کتابهای نظام جدید کل مباحث دستور زبان را آن چنان شخم زده اند که دیگر نه از تاک نشان مانده است و نه از تاک نشان.