جنگها و تاریخ

جنگها و تاریخ، فضایی برای بررسی رویدادهای تاریخی و جنگها است.

جنگها و تاریخ

جنگها و تاریخ، فضایی برای بررسی رویدادهای تاریخی و جنگها است.

قسمتی کوتاه از فیلم فرشتگان جهنم اولین فیلم ناطق تاریخ سینما


فیلم فرشتگان جهنم به کارگردانی اسطوره ی سینما هاوارد هیوز در سال 1930 ساخته شد و اولین فیلم ناطق تاریخ سینما است.


مسابقه فینال بسکتبال المپیک 1972 مونیخ بین تیم ملی آمریکا و شوروی سابق



در مسابقه فینال بسکتبال المپیک مونیخ بین دو تیم ملی آمریکا و شوروی ، روسها پس از باخت به داور اعتراض کردند و داور 3 ثانیه به وقت بازی اضافه کرد. همین 3 ثانیه ورق را کاملا برگرداند و آمریکایی ها را از رسیدن به مدال طلا محروم کرد.

چند فیلم مستند درباره دستگاه رمز انیگما

دستگاه رمز انیگما در فاصله بین دو جنگ جهانی توسط یک شرکت سوئیسی طراحی شد و امتیاز آن توسط ارتش آلمان

 خریداری شد. چند فیلم سینمایی و مستند درباره این دستگاه مرموز ساخته شده اند. به همراه همدیگر به چند تا از این فیلمها نگاه می کنیم.
















چگونه عجیبترین وسیله ی جاسوسی تاریخ از دفتر کار سفیر آمریکا در مسکو سردرآورد؟

1


در سال 1945 روسها یک نشان چوبی کنده کاری شده به سفیر آمریکا در مسکو کادو دادند که در آن یک وسیله ی شنود کار گذاشته بودند. این وسیله بدون برق و باتری و سیم کار می کرد و تا سال 1952 کشف نشد. این وسیله به قدری عجیب بود که آمریکایی ها به آن «چیز» می گفتند.
اما چیز چگونه کار می کرد؟

تامکت در برابر فیتر

در روز19 آگوست سال 1981 برای اولین بار تامکتهای آمریکایی توانستند توانایی های خود را در یک رزم هوایی نشان دهند. در آن روز، دو فروند تامکت -که از ناوهواپیمابر نیمیتز برخواسته بودند- پس درگیر شدن با دو فروند سوخو-22 نیروی هوایی لیبی بر فراز دریای مدیترانه توانستند هر دو هواپیمای لیبیایی را سرنگون کنند. اعضای گروه پروازی آمریکایی عبارت بودند از سرهنگ کلیمن (لیدرپرواز) و کمک خلبانش ستوان یکم ونلت، ستوان یکم مک زینسکی(وینگ من) و کمک خلبانش ستوان دوم اندرسون.

ستوان مایک ساسر در آن زمان در عرشه ناو نیمیتز خدمت می کرد و یک کپی از مکالمات صورت گرفته بین خلبانهای آمریکایی و ناوهای درگیر در ماجرا برای خود برداشت و پس از بیست سال آن را منتشرکرد. بد نیست که نگاهی به این گفتگوها داشته باشیم.