یاد داشتهای یک کرم کتاب

یاد داشتهای یک کرم کتاب

من همونی هستم که دنبالش نمیگردی
یاد داشتهای یک کرم کتاب

یاد داشتهای یک کرم کتاب

من همونی هستم که دنبالش نمیگردی

اگر با هم بازگشتیم

گوش دادن به این ترانه هم خالی از لطف نیست البته:

لونرجع سوا


قلبی یا ویله لو تبعد یا غالی
ای قلب من اگر تو دور شوی
ما یام بلیله یسهرلک لیالی
من شب نمی خوابم و همه شب ها را بیدار می مانم
نظرة عیونک لو مرت فی بالی
نگاه چشمانت اگر ذهن من بگذرد
بنادی واقول بنادی واقول
فریاد کشیدم و گفتم، فریاد کشیدم و گفتم
واقول
و گفتم

لو نرجع سوا و اشوفک حبیبی
اگر با هم بازگشتیم و تو را ببینم عزیزم
وندوب بالهوا تبقالی نصیبی
ما در عشق ذوب خواهیم شد و تو قسمت من هستی
والقلب انکوا متخلی البعد یطول
قلبم آتش خواهد گرفت، اجازه نده جدایی به طول انجامد

لو ترجعلی وتاخد عمری
اگر به سوی من بازگردی و زندگی مرا بگیری
وکل سنینی وایامی
و همه سالها و روزهایم را
ما تفرفنی وتبعد عنی
مرا ترک نکن و نرو
واشوفک ع طول قدامی
من همیشه تو را در برابر خودم می بینم
کل الدنیا بتخلاص عندی
همه دنیا تمام خواهد شد
لاکن شوقی وغرامی
اما شور و عشق من
لا ما یزول
هرگز تمام نخواهد شد

 می توانید از اینجا دانلودش کنید.

مولانا و جنس زن

گاهی اوقات حسرت می خورم (و البته غصه) که چرا آن قدیم ندیم ها زندگی نکردم. آن زمانها همه مسائل در حد دو دو تا چهار تا بوده و خیلی راحت حل می شده. نه احتیاج به فکر داشته و نه تتبع و نه چیزی. کمی اوهام و خود عقل کل پنداری به تمامی سوالات و دغدغه های ذهنی جواب می داده. کره زمین روی شاخ گاو بوده و خود آقا گاوه پشت ماهی داشته اسکیت بازی می کرده. به همین راحتی. نه فمنیسمی بوده نه اگزیستانسیالیسمی نه دلهره وجودی و.... خلاصه که خیلی خوش می گذشته. شاهدش هم اینجاست. ببنید بزرگترین مغز متفکر عرفان شرق درباره جنس زن چقدر راحت و سر راست اظهار نظر کرده:

وصف حیوانی بود بر زن فزون

زآنک سوی رنگ و بو دارد رکون

 یا می فرمایند:

خواب زن کمتر زخواب مرد دان

از پی نقصان عقل و ضعف جان

به همین راحتی ، به همین قشنگی...

اندر احوالات طرح تفکیک جنسی دانشجویان


در حدود بیست و چهار پنج سال پیش زنده یاد کیومرث صابری در روزنامه اطلاعات ستون ثابتی با نام «دو کلمه حرف حساب» داشت و با نام های مستعار گل آقا، مش رجب،  غضنفر، شاغلام، ممصادق و عیال ممصادق مطالب طنز خود را در این ستون منتشر می کرد. به مناسبت راه اندازی سفت و سخت طرح تفکیک جنسیتی رشته های دانشگاهی به یاد مطالب طنز صابری افتادم. بد نیست که شما هم نیم نگاهی به این مطالب داشته باشید.

ویژه خواهران

وارده

برادر گل آقا

لابد به استحضار حضرت عالی رسیده است که امسال، در نمایشگاه بین المللی، به خواهران متخصص ، کارشناس، برنامه ریز، طراح، مخترع، مبتکر و خلاصه جمیع بانوانی که در این نمایشگاه و برپایی آن سهمی و شرکتی داشتند اجازه حضور در غرفه ها، به منظور پاسخگویی به مراجعین داده نشد. البته به قرار اخبار واصله، گویا موافقت شده بود که، اگر طرح ها وتولیدات صنعتی خواهران مبتکر و مخترع در نمایشگاه عرضه شود، هر خواهری مجاز باشد که یک برادری را معرفی کند که آن برادر، وکالتا از سوی آن خواهر و اصالتا از سوی خودش، جواب بازدیدکنندگان را بدهد!

فلذا، از حضرت عالی، که طرفدار حقوق نسوان می باشید، انتظار دارد مراتب تشکرات خواهرانه ما را از این اقدام احتیاطی برادران مسئول مرکز توسعه صادرات و برگزار کنندگان نمایشگاه ابلاغ و در صورت امکان دو کلمه حرف حساب هم در باب نمایشگاه سال آینده ضمیمه پاسخ بفرمایید، موجب امتنان است.

خداوند سایه برادرانه حضرت عالی و سایر برادران را از سر ما کم نفرماید.

زیاده جسارت است.

کمینه: عیال ممصادق

سرکار همشیره عیال ممصادق

البته وجود خواهران متخصص، کارشناس، برنامه ریز، طراح، مخترع و مبتکر از مقوله شایعات و مسموعات بوده بعید می نماید که ما بتوانیم این حرفها را قبول بنماییم! چرا که حتی فردوسی طوسی هم، که گویا یک شاعر لیبرالی بوده و در این قبیل امور تا حدودی به تساهل و تسامح شهرت دارد، برای خواهران یک هنر بیشتر نسراییده و تازه، در مقابل، کلی هم بد و بیراه نثار فرموده و کلا از مخالفین حضور خواهران در این قبیل مجامع بوده است!

فلذا ضمن تأیید اقدامات احتیاطی به عمل آمده از سوی برادران مرکز توسعه صادرات عرض می نماییم که ما حتی با بازدید خواهران از نمایشگاه نیز مخالف می باشیم چه رسد به شرکت در آن! بنابراین، پیشنهاد می نماییم یا خواهران را ممنوع النمایشگاه نمایند یا اینکه، بنا به ضرورت زمان، نمایشگاه سال آینده را یک روز در میان، زنانه-مردانه بنمایند که، ضمن رعایت تمام جوانب امر از هر حیث، هر کس تکلیف خودش را بفهمد!

در خاتمه، به عرض آن خواهر گرامی سابق و سایر خواتین محترمه می رساند که، اگر می خواهند نامه هاشان در این ستون به زیور طبع آراسته گردد، لازم است که از آقای مربوطه حتما یک رضایتنامه کتبی معتبر اخذ نموده و آن را ممهور به مهر یکی از دفاتر اسناد رسمی بنمایند و به ضمیمه نامه ارسال بفرمایند که مشکلی پیش نیاید، شما هم بزرگواری فرموده من بعد شرایط و ضوابط را مراعات نمایید و نقدا قبول زحمت فرموده سلام ما را خدمت جناب ممصادق ابلاغ فرمایید.

گل آقا

دوشنبه 4//7/1367

حل المسائل

«وقتی حل مسئله ای را مشکل یافتی، صورت مسئله را پاک کن!»

زنده یاد گل آقا

26/4/67

طرح تجزیه فضای داخل اتوبوسها به دو بخش مستقل زنانه و مردانه، پس از سالها تحقیق و تفکر و برنامه ریزی و آینده نگری، بالاخره، در همین روزهای اخیر و مقارن با ایام برگزاری «نخستین سمینار ارتقای فرهنگی»، در تهران به اجرا درآمد و این معضل عظمی و مشکل کبری، که به تحقیق منشا و منبع تمامی مشکلات و معضلات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اجرایی، اقتصادی، قضایی، نظامی، تجاری، اداری، صنعیتی، کشاورزی، بازرگانی، خانوادگی و غیره بوده است، صحیحا سالما، به سرپنجه تدبیر و با جوش دادن یک میله آهنی در داخل بعضی اتوبوسها، حل شد!

البته نظر ما این بود که، به جای این کار، یک دیواری از بتون آرمه در وسط اتوبوسها کشیده مسئله را از بیخ و بن فیصله بدهند و، اگر نبود مشکل کمبود مصالح ساختمانی، چه بسا که خود مسئولان هم همین کار را می کردند. فلذا، امیدواریم که با تعمیم این طرح به کلیه مینی بوسها، تاکسیها، پیاده روها، چلوکبابی ها، پارکها، سینماها، ادارات، بازار، منازل و اماکن و مساکن، در اسرع وقت و حداکثر تا زمان برگزاری دومین سمینار ارتقای فرهنگی ، مشکل کمبود مصالح ساختمانی نیز رفع و طرح و نظر ما اجرا و عملی گردد!

اینک، به منظور رعایت اصل همیاری با مسئولیان، به کمینه عیال ممصادق و سایر خواهران در تمامی بلاد ابلاغ می نماییم که، تا تعیین تکلیف قطعی و تفکیک حتمی ستون «دو کلمه حرف حساب» به دو بخش خواهرانه و برادرانه، از ارسال هر نوع مکتوب و سایه دست برای ما خودداری نمایند. به شاغلام دستور مؤکد دادیم از ورود نسوان به آبدارخانه قویا ممانعت- مطالعه حرف حساب توسط خواهران ولو در خفا اکیدا قدغن- ملاحظه مجله زن روز از سوی برادران، حتی زیر چشمی، شدیدا ممنوع- سلام وعلیک تعطیل- دید و بازدید تحریم... قهر قهر تا روز قیامت!

در خاتمه، چقدر جای خوشوقتی است که «گل آقا» نیست... والا، اگر بود، چه بسا دستور داده بود سایه همدیگر را که دیدیم از دور با تیر بزنیم!

غضنفر

سه شنبه 22/9/1367

حل المسائل

... بنابر این، شب خوابیدیم و صبح بیدار شدیم، معلوم شد که، به منظور جلوگیری از برخوردهای غیرشرعی «برخی از زنان»، ورود «کلیه زنان» به جزیره کیش ممنوع است و، به تشخیص مقامات صالحه محلی، دیگر نیازی نیست که مردان همسرانشان را به جزیره کیش ببرند!

منبع خبری ما البته همین روزنامه کیهان دیروز خودمان است. اما اصل قضیه چندان هم تازه نیست و در همه جای دنیا سابقه دارد و ما خودمان شاهد بوده ایم که در ایام قدیم هم وقتی یک آهنگری در بلخ یک کاری کرده بود، حساب هر چی مسگر را در شوشتر رسیدند و اسنادش هم موجود است!

از ایام قدیم که صرف نظر کنیم، در همین  دوران جدید هم، استاد ناکام عالیمقام ما «گل آقا»، که در هر زمینه ای صاحب فکر و برنامه بود، به راه حل «ضربدری» بیشتر عقیده داشت. به این معنی که اگر «برخی از زنان» در جایی یک برخوردهایی کرده اند، لازم است که «کلیه مردان» را ممنوع الورود کنیم و هکذا اگر برخی از مردان دست از پا خطا کردند، بالعکس!

و اگر در جایی درز نکند، عرض می کنیم که اخیرا در همین آبدارخانه خودمان، یک دستنوشته محرمانه ای از ایشان پیداکردیم که به وزارت کشور توصیه و پیشنهاد نموده اند برای حل بنیادی و زیر بنایی قضیه، بهتر است کلیه شهرهای کشور را یک درمیان زنانه-مردانه نموده خیال همه را راحت کنند!

شاغلام

دوشنبه 12/0/1367

گزیده دو کلمه حرف حساب- کیومرث صابری، انتشارات سروش چاپ دوم 1370

از همه جا -قسمت دوم

١. متخصص کسی است که موضوع ساده یی را چنان پیچیده کند که باورت شود که پیچیدگی موضوع تقصیر توست! - ویلیام کاسل

٢
. اگر تلفن زنگ نزنه، منم!- جیمی بافه(خواننده ی امریکایی)

٣
. شاید کره ی زمین جهنم کره یی دیگر باشد!- آلدوس هاکسلی

٤
. بارزترین دلیل این که موجودات هوشمند در کهکشان زندگی می کنند این است که هرگز نکوشیده اند با ما تماس بگیرند!- بیل واترسن

٥
. نمی توانی همه چیز داشته باشی. کجا جایشان می دهی؟!- استیون رایت

٦
. دشمنان خود را دوست داشته باش. دیوانه شان میکند!- لی.دی ایست

٧
. به امید آن که دوست دارانمان دوستمان بدارند و آن ها که دوستمان ندارند، خداوند قلبشان راتغییرجهت دهد. اگر نتوانست قلبشان را تغییرجهت دهد، مچ پایشان را تغییرجهت دهد تا آنان را از لنگیدنشان بشناسیم!- دعای ایرلندی

٨
. منو به هوس نینداز. راهشو خودم بلدم!- ریتا لی بران

٩
. زندانی جنگی کسی است که در کوشش خود برای کشتن تو ناموفق بوده است واز تو می خواهد اورا نکشی!- وینستون چرچیل

١٠
. عادت داشتم غذاهای طبیعی مصرف کنم تا این که دریافتم خیلی ها به دلایل طبیعی می میرند!- ناشناس

١١
. خداوندا! مرااز دانستن چیزهایی که نیاز به دانستن آن ها ندارم حفظ کن. مرا حتا حفظ کن از این که بدانم چیزهایی دانستنی هستند که من نمی دانم. همچنین مرا حفظ کن تا ندانم که تصمیم گرفته ام چیزهایی را ندانم!- داگلاس آدامز