یاد داشتهای یک کرم کتاب

یاد داشتهای یک کرم کتاب

من همونی هستم که دنبالش نمیگردی
یاد داشتهای یک کرم کتاب

یاد داشتهای یک کرم کتاب

من همونی هستم که دنبالش نمیگردی

شربت خوری

راستش من بعید می دانم که از خوانندگان اینجا کسی  جزری را بشناسد، به این دلیل ساده که خود من هم تا دیشب او را نمی شناختم. پس از غور فراوان در زمینه ی رباتیک و تاریخ آن، بالاخره به این قصه پی بردم که بدیع الزمان جزری در حقیقت پدر علم رباتیک به شمار می رود. اینکه ایشان چه کرده و چه ساخته را می توانید در لینک بالا بیابید. نکته ی جالب این است که هنگامی که به دنبال کتاب ایشان ،به نام حیل، می گشتم به آدرس زیر برخورد کردم:

http://schoolmaster6.blogfa.com/post/393
من نمی دانم این عزیز مطالب وبلاگش را از متن ترجمه شده ی کتاب مستقیما برداشته یا خودش کتاب را خلاصه کرده اما هر چه هست جالب بود که فهمیدم این آقای جزری علاوه بر رباتیک تخصص ویژه ای در زمینه ی شربت داشته است. از همه جالب تر اختراع نهم بوده که توسط جام وصراحی برای مردم شربت می ریخته است. احتمالا این رباتهای شربتی را در مراسمی مانند عاشورا در خیابان کار می گذاشته اند که به عزاداران شربت و چای و شیر کاکائو بدهند.
یاد فیلم گنجهای سیرامادره افتادم که تلویزیون خودمان پخش کرد. هنرپیشه ی نقش اول ،هامفری بوگارت، در وضعیتی خراب و کثیف و ژولیده در بار بود که پسری گدا وارد شد و پیله کرد به بوگارت. بوگارت هم که در حال خودش نبود، حتما شربت زیاد خورده بود و کله اش گرم شده بود، با عصبانیت به پسرک گفت: برو وگرنه این آب رو می ریزم توی صورتت!چه کنیم دیگر؟!!! مملکت اخلاقی که می گویند همین است.

با عشق از پاریس*

مهم نیست که شما چند سال دارید و یا رشته ی تحصیلی شما چیست و یا چه کاره اید!!! مهم نیست که درباره ی مسائل امنیتی چند تا کتاب و جزوه را جویده اید! مهم این است که ژن/پاسپورت ایرانی داشته باشید تا بتوانید درباره ی مشکلات بوجود آمده در فرانسه اظهار نظر کنید. اصولا "اظهار نظر کارشناسانه" توی خون ما مردم هست. من هم بنا بر عرق ایرانی که دارم تصمیم داشتم درباره ی حملات تروریستی پاریس قلم فرسایی کنم که به کتاب زیر رسیدم.
کتاب جزیره ی پنگوئن ها نوشته ی نویسنده ی شهیر فرانسه آناتول فرانس و برنده ی جایزه ادبیات نوبل است. فرانس با طنزی بی نظیر دوره ای کوتاه از تاریخ جهان را به صورت خلاصه فراهم کرده است اما این دوره ی تاریخ را به گونه ای نوشته که خواننده گمان می کند در حال مطالعه ی تاریخ فرانسه است. به هرحال با پس و پیش کردن چند بخش می توان این کتاب را به تاریخ هر کشور دیگری تعمیم داد. فصل آخر این کتاب پیشگویی است درباره ی سرنوشت بشریت که شباهت زیادی با داستان حملات تروریستی پاریس دارد. پس به جای اینکه به اظهار نظر های کارشناسی من توجه کنید ترجیح می دهم مطالعه ی فصل آخر این کتاب باارزش را به شما عزیزان پیشنهاد کنم.
*عنوان این پست از نام یک فیلم با موضوع تروریستی گرفته شده است که در آن یک گروه تروریستی مسلمان در پاریس دست به یک عملیات انتحاری می زنند.

تئوری شطرنج

کامپیوتر و اینترنت که هنوز اختراع نشده بود، ما بودیم و کتاب. آموزش شطرنج راهی نداشت جز خواندن کتاب و بازی کردن با دیگران. اما کتاب خوب برای آموزش اگر نگوییم نایاب دست کم کمیاب بود. کتاب تئوری شطرنج از آن دست کتابهایی بود که یک مبتدی می توانست با تکیه بر آن خود را بالا بکشد. مانند بقیه ی کتابهای آموزشی این کتاب هم مسائلی مانند شروع بازی، مات کردن، آخربازی را آموزش می داد ولی سبک و روشی منحصر به فرد داشت. بر خلاف بیشتر کتابهای آموزشی که نوآموز شطرنج را به حفظ کردن حرکات وادار می کرد این کتاب سعی می کرد تا روشها و اصول را به نوآموز بیاموزد تا وی یادبگیرد که با اتکا بر این روشها و اصول بازی را پیش ببرد نه بر حافظه اش. یکی از بازیهای ارائه شده در این کتاب را برای نمونه آورده ام:

http://s7.picofile.com/file/8236009818/chess.jpg


بخشهای مختلف این کتاب به ترتیب عبارت بودند از:مقدمه کورچنوی، آموزش حرکات، ده حیله ی ساده، دم دام گشایش، ده حمله ی کیش مات، آخربازی، بهره هوشی شطرنجی خود را بیازمایید، زندگی قهرمانان شطرنج، طرح های برنده برای سیاه، طرح های برنده برای سفید، تکنیکهایی برای آماتورها

بعید می دانم که امروزه بتوانید این کتاب را بیابید اما اگر جایی آن را دیدید از دزدیدنش ابایی به خود راه ندهید.

مشخصات کتاب:

نویسنده: لئونارد باردن

مترجم: حمید بلوچ، محمد طلوعی فر