یاد داشتهای یک کرم کتاب

یاد داشتهای یک کرم کتاب

من همونی هستم که دنبالش نمیگردی
یاد داشتهای یک کرم کتاب

یاد داشتهای یک کرم کتاب

من همونی هستم که دنبالش نمیگردی

مزرع سبز فلک دیدم و داس مه نو


از دید من ( که البته اهمیتی هم نداره) استفاده از ضرب المثل هنگام صحبت کردن مثل استفاده از ادویه س برای آشپزی. ضرب المثلها می تونن دو تا کاربرد عمده داشته باشن:

اول- سیو کردن انرژی.

دوم- دمپ کردن ضربه.

اولی ش اینه که شما با یه ضرب المثل از توضیح دادن خیلی چیزها طفره می رید یا بی نیاز میشید. البته بستهگی داره به کاربردش. مثلا  پدری که به بچه ش میگه « در دیزی بازه حیای گربه کجا رفته؟» منظورش اینه که «پدرسگ وقتی رفتیم خونه ی همکارم مهمونی برای چی موز کیلیویی 60 تومن رو چارتا چارتا خوردی. یا زنی که به شوهرش میگه «در دیزی بازه حیای گربه کجا رفته؟» منظورش اینه که «خاک بر سر ندید بدید ت بکنن! حالا طرف به تو نخ داد. تو چرا جواب شو دادی؟» اینه که در مناسبتهای گوناگون و برای مقاصد گوناگون میشه با یه ضرب المثل شورت کات کرد و دست توضیحات اضافی خلاص شد.

دومی ش اینه که ضرب المثل میتونه تلخی کلام رو بگیره. مثلا وقتی طرف میخواد برات کاری بکنه که خودش برای خودش نمیتونه انجام بده به جای اینکه بهش بگی «گه زیادی نخور!» میتونی بهش بگی «کل اگر طبیب بودی سر خود دوا نمودی!» معنی همونه فقط ضربه ش گرفته شده.

فلذا ه همین دلایل (و شایدم دلایل دیگه) هست که من شخصا تا جایی که امکان داشته باشه از ضرب المثل موقع صحبت کردن استفاده میکنم. همین کرم رو توی انگلیسی هم دارم. البته دایره ضرب المثلثهای انگلیسی که بلد هستم خیلی محدوده ولی بازم خوبه. برای تمرین بیشتر یه روز برداشتم و جستجو کردم هر چی تونستم ضرب المثل های معادل ضرب المثلهای فارسی رو جمع کردم و به خورد ممرایز دادم.

الان اگه شوما بخواهید که ضرب المثلثهای انگلیسی رو یاد بگیرید می تونید برید توی ممرایز و اونها رو یاد بگیرید. خیلی از ضرب المثلهاشون با ما مشترکه. مثلا «عشق کوره!» یا «دیر رسیدن بهتر از نرسیدنه» یا «گربه 7 تا جوون داره» فقط یادتون باشه که این کورس رو من برای افرادی که زبان مادری شون انگلیسی هست ترتیب دادم ولی برای فارسی زبون ها هم قابل استفاده است.

برای استفاده از ممرایز اول با لب تاپ وارد سایت بشید. این هم آدرس سایت

https://www.memrise.com/app

بعدش همون بالای جای لاگ این داره. با جیمیل آدرس میتونید یه اکانت درست کنید.

بعدش کورس زیر رو وارد میشید و انتخاب می کنید.

https://app.memrise.com/course/2239470/persian-proverbs/

بعدش اپلیکیشن ممرایز رو روی گوشی تون میریزد و با همون جیمیل وارد میشید و شروع می کنید به حفظ کردن ضرب المثلها. خلاصه هر روز تمرین می کنید تا اوستای اوستا بشید. تموم که شد از دعا کردن برای این حقیر کوتاهی نکنید. این ضرب المثل رو هم هیچ وقت فراموش نکنید:

به شتره گفتن که چرا شاشت پسه؟ گفت چی چی م مثه همه کسه؟

نظرات 2 + ارسال نظر
رها جمعه 24 بهمن‌ماه سال 1399 ساعت 07:22 ب.ظ http://Raha70sh@blogfa.com

گاهی مفهومی ک با ی ضرب المثل میشه رسوند، با ده تا جمله نمیشه..
مثلن جوجه رو آخر پاییز میشمارن

آره خواهر.... منم منظورم همون بود. مثلا شاهنامه رو آخر پاییز می خونن.
رومانی تشریف دارید؟

رها جمعه 24 بهمن‌ماه سال 1399 ساعت 08:05 ب.ظ http://Raha70sh@blogfa.com

خیر فیلتر شکن دارم برادر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد